Rom Ðóñ Eng Home      Print      Add to Favorites      

SERVICII    |    ECHIPA    |    ASISTENTA JURIDICA    |    BURSA DE MARCI SI INVENTII    |    CONTACTATI-NE
CE ESTE PROPRIETATEA INTELECTUALA
CONSULTATII
BIBLIOTECA
INFO
CALEIDOSCOP
LINKS



NOUTATI | INVATAMINTE

 De ce nationalitate e Pinocchio?

 Borjomi in stil ucrainean

 Si "fratiorul" sau din Rusia

 Barbie are "surori din flori"

 Compania "Pfizer" a cistigat un proces

 Madonna se zbate...

 ...Iar Jethro Tull si-a facut deja dreptate...

 Dupa care a urmat Alain Delon

 Si domainul kodak.ru a revenit in albia fireasca

 Microsof (fara ultima litera) tot Microsoft este

 Daca nu-ti inregistrezi la timp marca...

 Bere WINDOWS? S-avem iertare!

 Concernul "Baltica" avertizeaza: fumatul dauneaza sanatatii

 Bill Gates isi apara numele

 Scandal cu ciocolata ÀËÅÍÊÀ

 O marca anulata

 Piratii au rupt cuiul



De ce nationalitate e Pinocchio?

Exista cazuri curioase cind ai o marca, dar n-o poti folosi, si asta doar pentru ca altcineva a inregistrat-o inaintea ta:

Dupa cum stie fiecare, povestea baietelului de lemn cu nas lung a fost scrisa de italianul Carlo Lorenzi in urma cu o suta de ani. Federatia Italiana de Fotbal l-a ales pe Pinocchio drept mascota campionatului european de fotbal din 1980. Cind au devenit cunoscute primele schite ale suvenirelor, federatia a primit la un moment dat o scrisoare prin care era avertizata ca nu are voie sa pomeneasca numele Pinocchio. "Ni s-a comunicat ca firma americana W. Disney detine toate drepturile asupra acestui nume", a explicat la o conferinta de presa A. Franchi, presedintele Federatiei Italiene de Fotbal si presedintele UEFA.

Se constatase ca in urma cu mai multi ani faimoasa corporatie americana, facind un film despre prichindelul cu nas lung, i-a inregistrat numele ca marca, lucru de care mai marii forbalului nu stiau nici cu spatele. Dar legea-i lege si n-ai ce-i face. "Am pierdut toate drepturile asupra lui Punocchio, - a declarat Franchi. - Dar e o prostie, desigur. E ca si cum am pierde dreptul asupra Catedralei Sfintul Petru din Roma sau asupra Turnului de la Pizza".

Pina la urma s-a gasit un compromis. Mascota a fost permisa, dar fara a i se spune pe nume.

Sursa: www.webmax.uct.kiev.ua



Borjomi in stil ucrainean

Intr-un articol intitulat "Denumirea de origine a produsului ca obiect de protectie juridica" A. Medvedev, reprezentant al Comitetului Antimonopol din Ucraina, descrie o situatie legata de folosirea neautorizata pe teritoriul Ucrainei a marcii BORJOMI si comercializarea unei ape minerale contrafacute.

S-a stirnit un scandal international, adevaratilor titulari ai marcii aducindu-li-se nu numai prejudicii materiale, dar si pagube morale, intrucit era atinsa reputatia faimoasei ape curative, in locul careia cumparatorii ucraineni consumau o bautura de calitate indoielnica.

Falsificatorii au incercat sa imite intocmai vestitele etichete din perioada sovietica - si caracterul de litere, si gama de culori, si inscriptia propriu-zisa, executata in rusa, engleza si gruzina. Insa conform legislatiei, care se bazeaza pe Conventia de la Paris (1893) si pe Conventia de la Lisabona (1958), denumirea ce contine o indicatie geografica concreta utilizata pentru desemnarea unui produs ale carui calitati deosebite sint determinate de factorii naturali si/sau etnografici caracteristici zonei geografice respective (in cazul de fata Valea Borjomi din Gruzia), constituie obiect al proprietatii industriale si este protejat.

Intelegind impoprtanta problemei, presedintele Ucrainei a dat organelor de stat resort indicatia sa analizeze cu atentie cazul si sa ia masurile cuvenite. Dupa investigatii care au durat aproape sase luni, 33 de agenti economici au fost siliti sa inceteze actiunile ilegale si sa plateasca amenzi in valoare totala de 18,56 mii de grivne.

Acest caz a servit la rindul lui drept catalizator pentru initierea unui proces de protectie a unor denumiri de origine ucrainene, cum sint cele de apa minerala "Ìèðãîðîäñüêà", "Ëóæàíñüêà", "Çáðó÷àíñüêà", "Ïîëÿíà Êâàñîâà", "Ïîëÿíà Êóïåëü", "Òðóñêàâåöüêà".

Sursa: www.webmax.uct.kiev.ua



Si "fratiorul" sau din Rusia

Intreprinderea "SPb-Borjomi", distribuitor oficial al companiei "Georgian Glass&Mineral Water N.V" pentru comercializarea apei minerale, a intentat un proces impotriva companiei "Aqua Star" cu cererea de stopare a incalcarii dreptului asupra marcii BORJOMI. "Aqua Star" a pus in vinzare o bautura cu denumirea BORJOMI si acum va trebui sa explice la judecata cu ce drept a facut acest lucru.

Sursa: http://dp.ru



Barbie are "surori din flori"

In urma unei cereri a companiei "Mattel", care detine toate drepturile asupra papusii Barbie, militia moscovita a curatit cu o viteza uimitoare chioscurile si tarabele de toate "surorile" contrafacute aduse de peste mari si tari (in special din Asia).

Sursa: www.webmax.uct.kiev.ua



Compania "Pfizer" a cistigat un proces

De mai bine de doi ani are loc in Rusia un proces intre companiile "Pfizer" (SUA) si "Dr. Raddy's (India). Conflictul se trage din 1992, cind americanii au inregistrat la ei si intr-un sir de tari europene noul preparat NORVASK (amlodipina) destinat tratamentului hipertensiunii arteriale si isemiei. "Pfizer" a inregistrat de asemenea marca si formula chimica, obtinuta in laboratorele sale.

In 1993 NORVASK a fost inregistrat si in Rusia. Pe atunci insa legislatia permitea eliberarea brevetului doar pentru metoda de obtinere a substantei, de aceea "Pfizer" a capatat titlu de protectie pentru metoda de obtienere a bezilatului de amplodipina. Peste citiva ani, in 1997, pe piata farmaceutica ruseasca a aparut amplodipina produsa de compania indiana "Dr. Raddy's" sub marca STAMLO. Atunci "Pfizer" s-a adresat arbitrajului din Moscova, cerind stoparea incalcarii brevetului sau cu numarul 1498388. Piritul n-a recunoscut pretentiile reclamantului, afirmind ca produce preparatul prin alta metoda.

Instanta a invitat o serie de experti, care au stabilit ca metoda utilizata de indieni este identica cu metoda firmei americane. "Dr. Raddy's" a inaintat un recurs, dar dupa un sir de sedinte "Pfizer" a reusit sa-si apere pozitiile. Firma din India a fost obligata sa inceteze folosirea metodei brevetate de "Pfizer", retragind din vinzare produsele STAMLO, iar importul altor produse a fost interzis.

Expertiza si serviciile avocatilor i-au costat pe producatorii americani citeva sute de mii de dolari. Fireste, "Dr. Raddy's" se poate adresa Curtii Supreme, dar in acest caz se va cere o noua expertiza, pe care de asta data va trebui s-o plateasca partea indiana:

Sursa: www.ums.kiev.ua



Madonna se zbate...

Cintareata Madonna se zbate pentru dreptul de a detine domainul Madonna.com. E un nou exemplu de lupta dura si fara sens intre sybersquatteri si somitati care isi considera numele drept marci notorii:

Sursa: www.internet.ru



...Iar Jethro Tull si-a facut deja dreptate...

Legendarul grup rock Jethro Tull din Anglia a obtinut victoria in lupta impotriva celor care au ocupat domainul jethrotull.com. Reclamantul - liderul formatiei Jan Anderson - s-a adresat Organizatiei Mondiale pentru Protectia Proprietatii Intelectuale (OMPI), care i-a facut dreptate. La OMPI se mai afla inca circa 500 de plingeri de acest fel din partea unor staruri ale muzicii.

Sursa: www.lenta.ru



Dupa care a urmat Alain Delon

Marele actor francez Alain Delon a reusit si el sa puna mina pe adresa alaindelon.com, inregistrata initial de o firma turceasca ce nu avea absolut nimic comun cu el:

Sursa: www.lenta.ru



Si domainul kodak.ru a revenit in albia fireasca

Dupa o lupta de doi ani firma Eastman Kodak Company a obtinut victoria in toate cele trei procese intentate impotriva cetateanului Grundul (motivele fiind incalcarea dreptului asupra marcii, incalcarea dreptului asupra denumirii de firma si concurenta neloiala). Intreprinzatorul rus inregistrase pe numele sau domainul kodak.ru fara a cere consimtamintul faimoasei firme fotografice.

Sursa: www.deadline.ru



Microsof (fara ultima litera) tot Microsoft este

OMPI a readus lucrurile la normal si in cazul domainului microsof.com, inregistrat de un oarecare Tarek Ahmed. Actiunea acestuia a fost considerata drept furt intelectual. Acum domainul apartine corporatiei Microsoft, chiar daca lipseste litera din capat.

Sursa: www.lenta.ru



Daca nu-ti inregistrezi la timp marca

Alan Flatcher descrie in cartea sa "Arta de a fi designer" o intimplare produsa cu multi ani in urma ca urmare a faptului ca semnul N-A FOST INREGISTRAT LA TIMP. Dupa ce a vazut ca nu poate obtine dreptul exclusiv asupra cuvintului COLA, compania "Coca-Cola" a incercat sa-si limiteze drepturile macar asupra denumirii COCA. Mare a fost insa mirarea cind s-a constatat ca la oficiul american de brevete aceasta a fost deja inregistrata: de un lucrator al companiei, certat cu etica. Ce credeti, au trebuit sa puna la bataie o jumatate de milion de dolari ca sa-si recapete numele!"..

Sursa: www.webmax.uct.kiev.ua



Bere WINDOWS? S-avem iertare!

Compania "Professor Solonin" din Petersburg s-a apucat acum citiva ani sa produca bere: WINDOWS 99. In afara de renumitul cuvint pe eticheta mai erau desenate si "ferestrele", cu care milioane de oameni din toata lumea isi incep si isi termina ziua de lucru la calculator. Firma de pe malul Nevei nu s-a oprit aici, folosind aceasta marca si pe o bautura tonica, planul fiind sa produca si vodca WINDOWS, guma de mestecat WINDOWS:

Dupa logica asta, degraba nu numai ca vom fuma tigari WINDOWS, vom unge pe piine unt WINDOWS, dar si vom merge cu automobilul WINDOWS, vom incalta pantofi WINDOWS si vom pastra banii la banca WINDOWS!

Trebuie sa mentionam ca pe linga marcile notorii raspindite intr-o tara anumita exista si marci devenite larg cunoscute in afara granitelor. Ele sint protejate pretutindeni in baza Art. 6 bis al Conventiei de la Paris si nu necesita inregistrare speciala Acest lucru e valabil indiferent de natura produselor sau serviciilor carora li se aplica marca si este legat de reputatia pe care o firma si-o face producind o marfa de inalta calitate.

Folosirea aceleiasi marci pentru alte produse poate provoca pierderea calitatilor distinctive si, in consecinta, scaderea reputatiei mondiale. Tocmai de aceea, bunaoara, marca notorie de parfum TOSCA a fost interzisa de instantele judiciare pentru a fi folosita la haine, iar un producator de televizoare n-a obtinut permisiunea sa foloseasca marca LIFE, devenita larg cunoscuta datorita revistei cu acelasi nume.

Unul dintre scopurile protectiei unei marci este astfel excluderea situatiilor de diminuare a originalitatii sale si a calitatilor distinctive obtinute cu multa truda. Daca semnul WINDOWS va fi folosit si pe sticla de bere, si pe cea de rachiu, consumatorii se vor obisnui treptat cu noua situatie, ceea ce va duce implicit la pierderea valorii lui exclusive. De aceea ne putem astepta la o reactie suparata din partea lui Bill Gates:

Sursa: www.pattrade.ru



Concernul "Baltica" avertizeaza: fumatul dauneaza sanatatii

La Sankt-Perersburg s-au pus in vinzare tigari ÁÀËÒÈÊÀ ¹3 si ÁÀËÒÈÊÀ ¹ 9 avind pe cutii imaginea caracterisitica a unor valuri. Berarii din Petersburg nu produc si tigari, de aceea au de gind sa-i dea pe pirati in judecata. Dupa cum s-a comunicat in presa, campania de promovare a noilor tigari a inceput direct pe strazile capitalei de nord a Rusiei: cel ce cumpara un cartus de tigari primea in dar o sticla de bere ÁÀËÒÈÊÀ.

Actiunea a fost pe placul tuturor, in afara de al celor de la concernul "Baltica". Acestia au cheltuit milioane de dolari numai pe reclama televizata, si iata ca cineva se foloseste ilegal de rodul muncii lor. Cu aceasta ocazie apare imediat chestiunea legata de inregistrarea unei marci la anumite clase. In cazul de fata, dupa cum afirma un reprezentant al companiei "Soiuzcontract tabac", producatorii de bere nu si-au inregistrat marca si la clasa tigari, asa ca ei mai trebuie inca sa demonstreze in judecata ca anume lor le apartine monopolul asupra denumirii "Baltica":

Sursa: www.pattrade.ru



Bill Gates isi apara numele

Seful gigantului Microsoft l-a dat in judecata pe businessmanul francez Eric Vigneron, caruia ii apartin pe insula Martinica (colonie franceza) un hotel si un restaurant cu denumirea "Bill Gates". Magnatul american intentioneaza sa obtina modificarea acestei denumiri. Dar Vigneron a inregistrat-o inca la 5 ianuarie 1998 la Institutul Francez de Proprietate Intelectuala, explicind ca in engleza "bill" inseamna cont, iar "gates" - poarta. William Henry Gates III insa e de alta parere, considerind ca Vigneron face bani pe socoteala numelui sau notoriu. Avocatul lui Vigneron afirma ca marca francezului nu are nici o legatura cu tehnologiile informationale si are dreptul la existenta.

Ramine acum de vazut verdictul judecatorului din Martinica.

Sursa: revista "Îôèñ", 12 decembrie 2000



Scandal cu ciocolata ÀËÅÍÊÀ

Pentru prima oara in Rusia un personaj de pe eticheta cere sa i se plateasca un procent din vinzarile unui produs. Este vorba de Elena Gherinas care afirma ca anume portretul ei se afla pe eticheta ciocolatei "Alionka". Gherinas a dat in judecata asociatia "Krasnii Okteabri" careia ii apartine aceasta marca. Ea considera ca tocmai datorita imaginii sale marca "Alionka", evaluata la 10 milioane dolari, a devenit atit de populara si doreste sa primeasca de la intreprindere o compensatie de 4 milioane ruble.

Elena Gherinas sustine ca imaginea a fost copiata de pe o fotografie de-a sa, executata de tatal ei, cunoscutul fotograf Alexandr Gherinas, care a colaborat cu "Crasnii Okteabri". Pe baza fotografiei pictorul fabricii Maslov a si creat imaginea etichetei. Or conform legii privind drepturile de autor nu se permite folosirea unei fotografii in scopuri comerciale fara permisiune si fara a fi platit nu onorar.

"Noi consideram ca nu este etic ceea ce face Gherinas, - spune seful sectiei juridice a fabricii. - "Krasnii Okteabri" vinde ciocolata "Alionka" de 30 de ani. Este una din marcile noastre cele mai populare. Iar Robert Voskanian, consilierul directorului Agentiei Ruse de Marci si Inventii a adaugat: "Faptul ca pe ciocolata se afla imaginea din copilarie a lui Gherinas inca nu-i da ei nici un drept. Inca nu se stie cine si cui datoreaza popularitatea. Cine stia de Gherinas daca nu era ciocolata asta? Doar nu-i vorba de Ala Pugaciova! Uite daca Gherinas era o persoana bine cunoscuta, am fi putut vorbi de o actiune neloiala in scopul obtinerii unui beneficiu din popularitatea sa".

Sursa: Ýêîíîìè÷åñêîå îáîçðåíèå, 1.12.2000



O marca anulata

Comisia de Apel a agentiei "Armenpatent" a anulat inregistrarea marcii GREAT ARARAT COMPANY pe numele firmei "Great Ararat". Decizia a fost luata in urma plingerii Fabricii de coniacuri din Erevan, careia guvernul Armeniei i-a acordat dreptul de folosire a denumirii "Ararat".

Sursa: www.arka.am



Piratii au rupt cuiul

Clubul Sportiv Central al Armatei (TSKA), titular al unor marci inregistrate in Rusia, a inceput o larga campanie impotriva producatorilor de marfuri pirateresti.

Pentru inceput, clubul a organizat, impreuna cu militia din Tusino si cu directia pentru combaterea crimelor economice, o razie asupra unui depozit en-gros in care se afla o cantitate considerabila de articole inscriptionate cu marca TSKA. Cu aceasta ocazie s-au descoperit si alte incalcari ale regulilor de comert. La depozit se aflau si produse cu insemnele altor cluburi sportive din Rusia (Dinamo, Spartak, Torpedo, Rotor), precum si din alte tari. In urma raziei a fost deschis un dosar.

Se preconizeaza desfasurarea altor operatii de acest gen. Reprezentantii clubului intentioneaza sa se adreseze Ligii Profesioniste de Fotbal pentru a convoca toate cluburile in vederea adoptarii unor masuri comune de combatere a pirateriei. Toate persoanele interesate de producerea unor articole cu marca TSKA vor trebui sa se adreseze la club pentru a obtine licenta.

Sursa: www.cska.ru






SERVICII | ECHIPA | ASISTENTA JURIDICA | BURSA DE MARCI SI INVENTII | CONTACTATI-NE